cartea tactila

2 Februarie
Iată și povestea lui Elizeu, Peștișorul Curcubeu, scrisă cu litere și ilustrată,
dedicată în special celor 4 copii din filmul lui Liviu Ittu,
plus oricui are curajul să-și învețe degețelele să zburde peste pagini tactile.
––––––––––––––––––––-
NEVĂZĂTORII POT CITI LITERE, de orice fel și de toate felurile:
Ei au dreptul să aleagă și nimeni nu are dreptul să le spună că ei nu pot.
–––––––––––––––––––––
RAINBOW JO
Recomandăm pentru reliefare acest text, pentru orele de limba engleză.
Este alcătuit pentru copii nevăzători de peste mări și țări,
nu va dura mult până afișăm și varianta în limba română.
Textele versificate le găsiți la <ce ne scriu cititorii>: și la <English>
Varianta în limba română poartă titlul <Elizeu și Nașul Zmeu>
–––––––––––––––––––––––-
Solfegiul la degetul nostru mic
Iata un prim caiet de muzica pe care va recomandam sa-l reliefati la dimensiunile dorite, pentru a-l citi si solfegia fiecare dupa stiinta sa.
CARTE TACTILA PREMIATA
07 February, 2014 (1)
Noi am dori ca aceasta cea dintai carte tactila sa fie urmata de multe altele.
Va invitam sa realizati si voi cat mai multe… pentru laboratorul de tactilitate al Liceului Iris, ori pentru cine doriti voi.
 ––––––––––––––––––––––-
SEE-SAW-SEEN
V-am trimis la filmul nostru… dar desi imaginile vorbesc ca de la sine, fiind vorbit in engleza (ca sa circule liber in spatiul european si nu numai) s-ar cuveni sa va ajutam sa-l intelegeti chiar mai bine.
In asteptarea subtitrarii, iata si traducerea textului:

I. Cu circa doi ani în urmă ne-am întâlnit la orele de creativitate. Deiutza şi Mela sunt autoarele unui mic film de amator, Viaţa în culori. Filmul nu spune că fetele, nevăzătoare, au improvizat şi au chiar filmat… să nu implicam spectatorul in drama. Filmul a răsărit din discuţiile noastre aprinde despre lumină, geam, a privi, curcubeu, a percepe, distanţă, spaţiu, reprezentare, frumuseţe, imagine, film, video-clip, telenovele…  Am convenit că văzătorii îşi salvează amintirile (să se bucure de ele mai târziu) plimbând camera roată şi apăsând câteva butoane. Cosmin a supravegheat filmarea, a mai filmat si el, iar eu am plecat de-acasă, ca şoriceii să se poată juca liber de-a cumpărăturile.

II. Vladi… e născut pentru muzică şi se joacă de-a cântatul la pian. Gandirea sa armonica plus febrilitatea sa tactila au sugerat ideea unei partitura… tactile: iat-o pe cea dintai.  

III. Partitura tactilă rămâne un proiect de viitor. Am decis sa incepem cu literele. Deiutza a învăţat să citească litere-obiect si sa le scrie în 6 zile petrecute cu mine în vacanţă. Acum citeşte texte tactile, plus scrie în majuscule, mici scrisori ori dictări la tablă. Puţine sunt lucrurile de care se bucură mai mult decât de sentimentul că e inclusă în lumea văzătorilor… îi plac literele cum îi place să danseze, să fugă ori să-şi pedaleze bicicleta.

IV. Apoi, într-o bună zi, răscolind pe www, am dat peste Valentin Hauy. Am aflat despre uluitoarea sa viaţă… despre muzeul său de la Paris, unde scrie, cităm <fără el Braille ar fi rămas un nevăzător needucat şi sistemul său de puncte nu ar fi existat niciodată>.

V. Am aflat cum reliefa el litere în carton umed, aşa încât nevăzătorii secolului al 19-lea să poată citi Biblia ca văzătorii… şi despre sistemul Moon, cu 14 litere tactile restul adaptate… şi cum savantul Frank Rainey protesta în Senatul SUA împotriva renunţării la cititul literelor, deşi majoritatea nevăzătorilor educaţi demonstrau performanţe egale ori superioare celor atinse în sistemul Braille              

VI.  Ne oprim aici.  Am dorit doar să stiti de aventura noastră. Trebuie dată o şansă şanseiviitorul va decide. Un lucru să mai spunem: oviziune a viitorului este o fotografie recuperată din viitor. Tehnologia creeaza la cerere: computerele vorbesc, câinii latră în celulare canine… într-o zi o dublă imprimantă ar putea scoate simultan foi 2D şi 3D, pentru clasele mixte de văzători, parţial văzători şi nevăzători. Învăţătorul şi învăţatul deschid şi inchid cicluri pe durata vieţii. Animalele educabile nu trăiesc în cuşti şi nicio fiinţă omenească nu ar trebui să trăiască izolat. O dizabilitate tinde să izoleze, dar exista ferestre şi uşi deschise. Persoanele cu disabilităţi pot scrie cu tocul între degetele de la picioare, sau compune muzică tastand cu tocul ţinut între dinţi, sau se antrenea pentruparalimpice. Nevăzătorii POT citi cu degetele capodoperele maeştrilor şi POT picta în culori. Ne dor cele ale trupului care lipsesc: dar sinele nostru cel adevărat nu e în aceste părţi lipsă. Sinele este CU UN VIS INAINTEA NOSTRA: aspect de crez, joc al minţii, proba de solidaritate umana.

VII. <SUNT FERICITĂ CĂ ŞTIU SĂ SCRIU ŞI SĂ CITESC>

Poveste tactila
Printesa1 Printesa2 Printesa3 Printesa4
Iata cel dintai proiect de <poveste tactila> al unui grup Mo’zArtino –
<Printesa adevarata> a grupului 15, ajutat de coordonatori.
Observati asadar ca nu asteptam perfectiune de la voi, copiii, ci doar stiinta asta, pe care noi oamenii mari am pierdut-o, de a va adresa altor copiii, simplificand cele neimportante, accentuand cele esentiale.
Am trimis povestea la reliefat si… cand primim inapoi cartea gata-gata… tot aici o s-o gasiti, sa poata fi copiata de absolut oricine crede ca i-ar placea sa o gaseasca pe rafturile vreunei biblioteci.
 –––––––––––––––––––––––-
Invitație la film
O imagine face cat 1000 de cuvinte, se spune… dar 5′ de film la 24 de imagini per sec ne scutesc de infinit mai mult decât 5x60x24 de vorbe,
fiind aritmetica mult depășita la acest nivel de comunicare.
Semnalam așadar cititorilor rubricii și filmele noastre didactice dedicate cercetării de domeniul tactilității, ca și adresele lor de youtube:
<See-saw-seen>          www.youtube.com/watch?v=uxKfvhng41U
… și <Cartea Tactila>   www.youtube.com/watch?v=H8GCWYQYr2Q
în principiu despre posibilitățile lecturii tactile, mult mai ample decât sunt în prezent practicate în educarea deficienților de văz, vitale în surdo-cecitate.
Găsiți link spre ele și la rubrica <despre proiect>
<Mașina de povestit>
Dupa cat stim, in literatura pentru copii nu exista protagonisti cu care deficientzii de vaz sa se poata identifica. Am incercat sa suplinim aceasta absenta prin cele trei acte ale dramatizarii dedicate deopotriva Melisei Dumitrache si unei alte copile nevazatoare, Olguta Stan, care, asemenea Melisei, se declara public mare iubitoare de teatru.
Proiectul nostru <Eu, Mo’zArtino> ar dori sa realizeze carti tactile dupa aceaste doua manuscrise, ori altele…. asadar oricine crede ca ne poate ajuta este invitat sa participe, e.g. realizand imagini, alb-negru ori color, tactilizate sau nu, pentru text, ori coperta, ori afis.
Va invitam sa cititi textul in jurnalul nostru, la <ce ne scriu cititorii>
Daca decideti sa-l realizati scenic, data fiind natura speciala a cadrului de referinta va rugam sa respectati decenta implicita si toate cele de bun-simt ce decurg de aici.
<Stea de Nea>
Semnalam cititorilor rubricii acest text exceptional, pe care il pot citi in jurnalul nostru la <ce ne scriu cititorii>
Un text partial dictat partial construit impreuna cu un copil de unica sensibilitate, aflat atunci – la 8 ani – la varsta unor imense acumulari, bine asimilate dar inca neexprimate, provenite din sute de CD-uri de povesti si teatru radiofonic: absorbite, fantazate, emotivizate.
Candva pe la debutul proiectului <dictatoarea> m-a rugat sa-i scriu povestile… strict dupa dictare:) Am luptat eroic pentru fiece articol, acord de caz al substantivului sau aspect de concordanta temporala, deplasare de virgula ori nuantare a vreunui cuvant ce trimitea in directii nebanuite… presupunea ca le stie deja pe toate, nu fara temei, cititi si va veti convinge. Autoarea a mai dictat si pentru <Caietele Mo’zArt>

3 noiembrie

Incet incet se apropie sarbatorile de iarna. Iata cele dintai trei icoane (din 12 pentru care am primit binecuvantare) pregatite prin proiectul <Eu, Mo’zArtino> pentru oricine doreste sa reliefeze tablouri pentru a fi citite tactil. Oferiti acest dar unui copil nevazator pe care-l cunoasteti si sigur ii veti face o bucurie. Multumim pentru ajutor generoasei prietene a mozartinilor, Ramona Orban, muzeograf.
Sf.Anastasia Sf.Nicolae MaicaPrecista
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Dragii nostri,

gasiti la <ce ne scriu cititorii> un nou text: instructiunile de explorare tactila a 12 tablouri din colectia Corneliu Baba,  a muzeului nostru.Instuctiunile au fost inregistrate audio si transcrise in Braille, pentru a fi cat mai utile vizitatorilor nevazatori ai muzeului. Lectura tactila a unui peisaj este singura posibilitate de a-l cunoaste, a celor ce nu-l pot imbratisa cu privirea. Nu va mai dura mult pana vizitatorii nostri vor primi aceste tablouri: intre timp, insa, cu ajutorul tehnologiei PIAF (aveti o mostra in fisier) ele se pot reliefa pentru uz didactic in orice mediu privat. Citirea tactila a obiectelor de arta, ca sunt ele redari la scara ale realitatii ori pura fictiune, este un bun exercitiu pentru cei ce doresc sa invete sa citeasca partituri tactile pentru a intelege mai bine muzica: orice muzician va poate confirma importanta aspectului spatial al notatiei muzicale.

––––––––––––––––––––––––––

Dragii nostri,

 a trecut mai bine de un an cu Mo’zArtino fara sa lamurim ilustratia jurnalului!                                              Ei bine,  ilustratia este a unei… povesti despre un… cantec :) De acum inainte gasiti povestea asta la <ce ne scriu cititorii> … da,  ati ghicit, cele trei masuri cu flori, mierle si asa mai departe… sunt un crampei din partitura cantecului povestii noastre.Ce nu aveti cum ghici e ca partitura asta va fi candva citita si cu… degetele!Daca stiti cumva vreun copil nevazator care doreste sa-nvete sa citeasca partituri cu degetele… aveti, rogu-va, bunatatea sa-l neaparat invitati la intalnirile noastre,  o sa-i explicam noi cum se face, ok?Cati ani poate sa aiba, copilul, intrebati? pai… oricati! oricine pe lumea asta e copilul cuiva, nu-i asa? altfel cum?Va multumesc din suflet… Mo’zArtino zice sa va spun ca si el va multumeste:)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s